WA4 voor u!

Dat WhatsApp vele mogelijkheden biedt om consumenten te bereiken, weten we inmiddels. Door een recente opmars van veel verschillende aanbieders is het interessant om te weten welke tools er zijn en wat voor functies ze bieden. Daarnaast is het voor diverse bedrijven lastig om een service te vinden die aansluit bij specifieke wensen omdat het voor de meesten nieuw terrein is.

Maatwerk Messenger oplossingen voor bedrijven!

Als premium label van FB4, biedt WA4 klanten een omnichannel oplossing om de verwachting van de klant te overtreffen door middel van effectief contact te maken via populaire chatkanalen als WhatsApp, Facebook Messenger of Webchat.

Onze missie is om mensen en (ro)bots kennis met elkaar te laten maken en dat we daardoor tot nog meer innovatie kunnen inspireren. Daarmee gaat WA4 een stap verder dan traditionele aanbieders en helpen wij bedrijven met maatwerkoplossingen hun sales, marketing, after-sales en webcare afdelingen op slimme manier naar een hoger en innovatiever niveau te tillen

Zakelijk gebruik WhatsApp

Een aantal bedrijven zijn in 2015 actief aan de slag gegaan met WhatsApp. Nog steeds zijn er bedrijven die voorzichtig zijn en de voor- en nadelen aan het aftasten zijn, ondanks het feit dat het zakelijke gebruik van WhatsApp onlangs live is gegaan.

Dit valt gemakkelijk te verklaren. Kleinere organisaties kunnen sneller inspringen op nieuwe ontwikkelingen en gaan het gewoon dóen. Ze beginnen met een smartphone of WhatsApp voor het web. En heel grote organisaties voelen meer de noodzaak vanuit hun klanten om aan te haken bij dit soort ontwikkelingen.
Als grote Nederlandse bank kun je anno 2018 bijvoorbeeld al niet meer achterblijven als het om WhatsApp webcare gaat. De groep daartussen is enerzijds te weinig flexibel, maar voelt anderzijds minder de druk van de omgeving.

In de branches waar WhatsApp actief wordt ingezet, bevinden zich vooral bedrijven die werkzaam zijn in:

  • Informatietechnologie (35%)
  • Media, journalistiek en publishing (26%)
  • Gezondheidszorg (12%)
  • Consumentenartikelen (15%)
  • Overig (12%)

WhatsApp Webcare

WhatsApp kun je op verschillende manieren inzetten: voor webcare, voor een verzendlijst waarbij veel ontvangers tegelijkertijd een bericht zien, voor groepen en voor losse campagnes.

Voordelen WhatsApp zakelijk

Het is vaak de laagdrempeligheid voor de klant en het feit dat zoveel Nederlanders WhatsApp gebruiken het gemak om Whats app te gebruiken. Ook het gebruik van foto’s om bepaalde situaties om of klachten te verduidelijken verdienen volgens velen een vermelding.

Andere positieve reacties gaan over het gereduceerde aantal binnenkomende telefoontjes na de inzet van WhatsApp. Maar vooral wordt dus het laagdrempelige en persoonlijke contact met potentiële klanten genoemd.

Lastige aspecten WhatsApp

WhatsApp heeft ook een aantal lastige aspecten. Deelnemers ervaren overduidelijk de ‘snelle gewenste reactietijd’ en ‘verwachtingsmanagement naar de klant’ als belangrijk struikelblok. Het ontbreken van een officiële API om software mee te verbinden, de juridische onduidelijkheden over commerciële toepasbaarheid en het bepalen van een ‘tone of voice’ worden ook vaak genoemd.

Klantgegevens & Privacy

Klantgegevens die vanuit WhatsApp worden gegenereerd worden in de meeste gevallen (67,5 procent) niet opgeslagen. Toch doet 22,1 procent dit wel.

Conclusie

Er is een ware revolutie gaande omtrent tools die zakelijk gebruik voor WhatsApp mogelijk maken. Er is echter wel een onderscheid te maken tussen verschillende partijen.

WhatsApp is op zeer diverse manieren (zakelijk) te gebruiken, en deze services bieden daar elk eigen mogelijkheden voor. Het is dus verstandig om te overwegen wat je wil bereiken met een WhatsApp tool. Wil je meer weten over het zakelijke gebruik van WhatsApp? Neem gerust contact met ons op.